Jag har pratat om det här ämnet innan men jag vet att många gillar att diskutera hur man rankar sin hemsida i Googles sökmotor. Hur kan din hemsida nå topp resultatet för ett visst område? Jag ska berätta hur vi själva gör för ranka både vår egna hemsida men även åt kunder och hur man förblir #1 i sökmotorn.

 

Många pratar ofta om att inte gå efter större/svårare sökord då de helt enkelt antar att det är svårt att ranka högt i resultaten. Och jag kommer egentligen att säga att du bör tänka annorlunda. Gå istället efter dem större sökorden och placera dig själv i toppen genom att följa mina enkla knep.

Steg 1: Skapa innehåll runt sökordet

Första steg är alltid att börja med att skapa en sida centrerad kring sökordet du strävar efter att ranka under. Se till att sidan du skapar använder sökordet i både webbadressen och titeln så att Googles sökmotor kan läsa av både titeltagg och URL-tagg för att se din hemsida som relevant för sökordet . Du behöver inte fylla sidan med en bok, vår taktik är att helt enkelt skriva mellan 500 – 700 ord på sidan då du förmodligen redan där har mer innehåll än toppresultat för sökordet. Var noga med att innehållet du skriver innehåller ditt sökord på de viktigaste platserna, inte bara i rubriken och URL men även som H1-tag och H2-tag. Glöm inte bort att få sidan att se naturlig ut och anpassa alltid titlar efter sökordet på ett naturligt sätt.

OBSEn optimerad text betyder inte övermatning av sökord eller “keyword stuffing” som man kallar det. Exempel på keyword stuffing:

Titel: Byggföretag Stockholm

“Vi är ett byggföretag Stockholm som erbjuder tjänster som byggföretag Stockholm och ni hittar vårt byggföretag Stockholm i Stockholm”

Steg 2: Bygg kraftfulla Web 2.0 och köpta backlinks

Även efter allt det hårda arbetet du gjort under första steget så krävs det fortfarande mer arbete för att kunna ranka under sökord med hög konkurrens. Dock kan du redan nu börja se din position i sökresultatet och dra slutsatser om hur mycket mer arbete som krävs för att nå ännu högre. Det nästa steget om du inte är nöjd med din nuvarande position är att bygga backlinks från Fiverr eller liknande hemsidor som erbjuder backlinks. Innan jag köper länkar så ser jag alltid till att bygga upp Web 2.0s (Tumblr, WordPress blog etc. för att bygga förtroende för sidan jag skapar. Jag kopplar helt enkelt från web 2.0 till webbadressen på sidan. Vanligtvis kan “bra” backlinks kan kosta mellan allt från 1000 – 10 000 kr. Många är tveksamma när det kommer till backlinks och det kan leda till att din hemsida blir “blockerad” av Google, så var alltid varsam med länkarna du köper och se till de är av hög kvalite. En bra utgångspunkt är att du hellre köper 2 bra backlinks än 500 dåliga som endast kommer försämra ditt resultat i sökmotorn.

Steg 3: Interna länkar

Nu när du börjar ranka allt högre i sökresultaten så måste du se till att kunna behålla den positionen. Det kan du göra genom att skicka interna länkar från andra platser på din hemsida direkt till den sidan du försöker ranka högre. I slutet av varje blogginlägg skulle jag exempelvis kunna länka till den nya sidan med hjälp av att använda hyperlänkar med sökordet som du försöker ranka under. Exempelvis “Webbyrå Eskilstuna”. Allt detta gör du för att din sida ska fortsätta ses som relevant i Googles ögon för att stanna högt i sökresultaten.

Steg 4: Konkurrenternas spamlänkar

Beroende på vilken bransch du befinner dig i så finns det alltid en risk att dina konkurrenter kommer att försöka ta dig ner från toppresultaten. Du kan undvika detta genom att “blockera” spam backlinks från konkurrenter genom att använda Ahrefs nd ladda upp txt-filen till Google Search Console och lösa det problemet relativt snabbt. Nu behöver du bara fortsätta att underhålla din sida för att kunna behålla den där positionen i sökmotorn.

Där har du det …. Steg för steg nyckeln till att ranka din hemsida under svåra sökord. Om du vill att vi ska hantera din marknadsföring, SEO eller webbutveckling, kontakta oss idag så bokar vi in ett möte. Första mötet är alltid kostnadsfritt.

Läs mer: Marknadsföring på sociala medier – 7 Steg till effektiv marknadsföring